Ci Cóż za maskarada! Mamże uwierzyć (…) widząc ją na obcasach półmetrowej wysokości, że jest smukła? Jedyne co widzę, to iż obcasy nie pozwalają jej ruszać się swobodnie. Tak to piękność ją krępuje, staje się dla niej paraliżem – to straszne skrępowanie kobiety, które objawia się w każdym ruchu, w każdym słowie, ta zmora, że ona nigdy nie może być swobodna z sobą… Witold Gombrowicz, Dziennik 1953-1958, 2007, s. 185
Wystawa składa sie z cyklu Fotografii, przedstawiających kobietę w intrygującej czerwonej sukience i niebotycznie wysokich szpilkach. Oczywiste uosobienie ponętności, seksapilu, kuszącej perspektywy spełnienia fantazji, wpisujące się w sposób doskonały w męskie wyobrażenia. Piękna blondynka, choć dosłownie manifestuje i przywołuje kanon, nie napisała oczywistego scenariusza. Buduje portret więcej niż idealny, podaje siebie w sposób niemożliwy. Mogę wszystko to figura retoryczna. Poza fizycznością, a w zasadzie nadfizycznością postaci, ukryte są figury myślowe - te zmieniają znaczenia i figury namiętności- te wywołują emocje. Chwile obcowania z wizerunkiem, pozą stają się, na przemian, wyznaniem, zaklęciem, manipulacją, zezwoleniem, deklaracją. Gdzieś pod koniec pojawia się aporia, że nic nie jest takie jak mówią…
Ania Muszyńska
Agata Zbylut – absolwentka WSP w Zielonej Górze, doktor sztuk użytkowych (2008, ASP w Poznaniu), doktor habilitowany (2012, PWSTiT w Łodzi), od 2012 profesor nadzwyczajny w Akademii Sztuki w Szczecinie. Od 2004 Prezes Stowarzyszenia Zachęty Sztuki Współczesnej w Szczecinie. Odznaczona brązowym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2005). Pomysłodawczyni i kuratorka Festiwalu Sztuki Młodych Przeciąg. Od 1995 pracuje jako artystka, brała udział w wystawach zbiorowych i indywidualnych w Polsce i Niemczech, Białorusi, Rosji, Francji, USA www.agatazbylut.art.pl
Galeria Program
Fundacja PSW Promocji Sztuki Współczesnej |
Andersa 13
00-159 Warszawa