20 marca - 20 maja 2019

Katarzyna Szumska

Psy i ludzie

Człowiek i pies. Pan i jego pies. Odwieczna konstelacja. Pies – jako dodatek do człowieka, nazywany przyjacielem, ale przecież  - własność.  Stały porządek, układ, hierarchia. 
Katarzyna Szumska dyskutuje z tym układem ustanowionym przez człowieka. W swoich najnowszych obrazach maluje psy. I ustawia je naprzeciwko obrazów wypełnionych ludzkimi twarzami, które od lat ją fascynują, które maluje wręcz bezlitośnie, z całym emocjonalnym ciężarem właściwym życiu. Właśnie, ludzie i psy – naprzeciwko siebie. Nie noga przy nodze, nie obok siebie, ale - twarzą w twarz.
Nie odbieram obrazów z psami  jako psich portretów. To raczej emanacja osobności, inności, tajemnicy. Jacy jesteśmy aroganccy w myśleniu, że ujarzmiamy zwierzę, że je znamy, że jest od nas zależne. A ono, czy patrzy uważnie czy pieszczotliwie, czuje, ocenia, i wie. Psy na tych obrazach przychodzą ze swojego świata, jakby wyłaniały się z mgły. Zawsze dzikie, nawet pod futrem udomowienia. 
Psy i ludzie – wpatrzeni się w siebie z miłością, czułością, wiernością, czujnością, poddaństwem. Osobne istoty.

Małgorzata Czyńska

Katarzyna Szumska - zajmuje się malarstwem i teatrem. Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku na wydziale Malarstwa i Grafiki. Dyplom w 1983 r. u prof. Jerzego Krechowicza. Od 1992 roku współtworzy Teatr Cinema, awangardową formację działającą na pograniczu sztuk wizualnych i teatru ruchu. Jest laureatką nagrody Niezależnej Fundacji Popierania Kultury Polskiej im. Jerzego Bonieckiego i dwukrotną stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Mieszka i pracuje w Michałowicach, w Karkonoszach, w domu będącym również siedzibą teatru i miejscem realizacji projektów i rezydencji artystycznych.  

Zdaniem historyczki sztuki i kuratorki Magdaleny Lewoc „teatralne doświadczenia Szumskiej z Cinemy ( teatru, w którego produkcjach centralną funkcję pełnią obraz i działanie, gdzie marginalizuje się lub pomija tekst, a główny nośnik stanowi ciało i podmiotowość aktora/performera) ujawniają się w sposobie podejmowania przez nią wyzwań, jakimi są malarskie studia portretowe.  Szumska z wielką wrażliwością oraz skupieniem bada możliwości ekspresywnego malarskiego przetworzenia twarzy w dobie inflacji twarzy i cyfrowej nadprodukcji obrazów, w świeży sposób nawiązując do długiej historii europejskiego portretu”.

20 marca - 20 maja 2019
Wystawa otwarta od środy do piątku, w godz.12:00 - 18:00

Galeria Program
Andersa 13 | Warszawa 

Lokal przy Andersa 13 jest wykorzystywany na cele kulturalne dzięki wsparciu Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy.

 

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności