13 - 31 grudnia 2007

ŁÓDŹ KALISKA

Instrukcja zabijania sztuki.

W hołdzie Andy Warholowi dla pieniędzy.

kuratorka: Ania Muszyńska

Wystawa składa się z około 20. realizacji powstałych podczas pleneru we wrześniu 2007 roku. Grupa wykorzystała swoje fotografie z lat 90., jednak wyłącznie te ujęcia, które nigdy nie były prezentowane na żadnej wystawie. Specjalnością Łodzi Kaliskiej w tamtym czasie były sesje budowania „żywych obrazów”, w rezultacie których powstały cykle fotografii opartych o znane utwory malarskie (Delacroix "Wolność wiodąca lud na barykady"; Gericault "Tratwa Meduzy"; Manet "Śniadanie na trawie"). Fotografie inscenizowanych kompozycji pozostały tłem dla sugestii malowanych farbami, drukowanych metodą sitodruku czy collagu. Powstałe w ten sposób kompozycje wyraźnie nawiązują w swojej stylistyce do realizacji powstających w dekadzie pop artu, z tą różnicą, że akcent  przesunięty został  na stronę ironii i krytyki przedmiotowości sztuki. Pop wprowadzony do sztuki na początku lat 50., upowszechniony w USA w latach 60. stał się jednym z symboli społeczeństwa konsumpcyjnego. Gdy Andy Warhol znalazł i zaanektował dla swoich potrzeb wizerunek puszki  zupy Cambella wiele dotychczasowych wyobrażeń o sztuce runęło. Rozpadły się skostniałe stereotypy i świętość „artu” została dotkliwie naruszona. Od tego momentu  łączenie szablonów  stało się powszechnie dopuszczalnym sposobem konstruowania obrazu, a komercyjność zaistniała w powszechnie jako składowa oceny wartości dzieła, gdyż drogie i dobrze sprzedające się oznaczało wyjątkowe, elitarne. Luksus posiadania sztuki wymknął się z rąk koneserów i trafił do „drobnych cwaniaczków”. Ameryka stała się wówczas niepodważalnym centrum sztuki. Zachłanność rynku wzbudzona mechanizmami reklamy opanowała wówczas najbardziej wyrafinowaną  dziedzinę ludzkiej aktywności, która ukonstytuowała swoje zasady w prostej linii w oparciu o zasady handlu. Poważnym ubocznym skutkiem stało się powszechne psucie sztuki dla pieniędzy. Dziś, gdy nadal świat obraca się wokół osi konsumpcji, pieniądz - a w zasadzie jego posiadanie często staje się celem samym w sobie, tworząc szczelną warstwę izolacji od istoty rzeczy. Mamy jednak nadzieję, iż „często” nie stanie się regułą, a w sztuce - jak w przyrodzie, gdzie wszystko dąży do równowagi - bilans przywróci pozytywne wartości.

Wystawa dofinansowana przez Miasto Stołeczne Warszawa.

 

Łódź Kaliska | Galeria Program | 2007
Łódź Kaliska | Galeria Program | 2007
Łódź Kaliska | Galeria Program | 2007
Łódź Kaliska | Galeria Program | 2007
Łódź Kaliska | Galeria Program | 2007
Łódź Kaliska | Galeria Program | 2007
Łódź Kaliska | Galeria Program | 2007
Łódź Kaliska | Galeria Program | 2007
Łódź Kaliska | Galeria Program | 2007
Łódź Kaliska | Galeria Program | 2007

1 / 10

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności