Michał Szuszkiewicz w rozmowie z Michałem Szuszkiewiczem.
Tytuł serii nawiązuje do przedwojennego niemieckiego albumu z fotografią przyrody. Czy cokolwiek ma moc odzyskiwania utraconych obrazów, a jeśli tak to czy daje również szanse na przywrócenie ich do życia?
Patrząc na płótna (a poprzez nie również na zdjęcia) z cyklu dostrzegamy apokaliptyczną wizję, która stała się ich częścią. Jednak nie łudzę się nadzieją rychłego ocalenia, które miałoby przyjść z naszej strony.
Perspektywa przestrzeni galerii wypełnionej przeskalowanymi ujęciami natury nasunęła skojarzenie z akwarium. Jednak w zbiorniku tak naprawdę znajdujemy się my, otoczeni przez wychylające z czeluści złowrogie monstra. To drobne przemieszczenie ma nam pozwolić wyjść z roli opiekunów, roli w której zdecydowanie się nie sprawdzamy.
Każde zdjęcie w jakiś sposób zaświadcza o obecności. Co się jednak dzieje, jeżeli taki obraz fotograficzny staje się częścią składową obrazu malarskiego? Czy powinniśmy rozstrzygać o przedstawieniu na podstawie informacji ukrytych w materiale światłoczułym?
Zaprezentowane na wystawie prace z serii Podsłuchiwałem dziką przyrodę koncentrują się wokół idei transformacji, niedoskonałego przełożenia jednego w drugie. Obraz przenosi się z obiektu na obiekt, jego duch oddziela się od materii. W moich pracach podążałem za spojrzeniem fotografa(ki), współodczuwając jego lub jej emocje, te same, które towarzyszą odkrywcy.
Jednak wędrówka obrazu nie musi prowadzić do jego doskonalenia. Duch nabywa nowych kompetencji, ale równocześnie traci swoje pierwotne cechy, zapomina o wrodzonych umiejętnościach.
Tak, lecz specyficzna metamorfoza przedwojennej fotografii w materię malarską daje możliwość ponownego odczytania zawartych w niej informacji. Staram się odszukać gdzieś pod malaturą znamion nowej formy życia.. Ale to nie tylko zastygnięta na fotografii historyczna reprodukcja świata naturalnego. Archiwalne obrazy oglądane z dzisiejszej perspektywy budzą niepokój, ponieważ jest to obraz natury zarejestrowany przed burzą, która wstrząsnęła równowagą świata.
Pytanie brzmi, jak ciężar doświadczeń twórców i twórczyń fotografii wpływa na historię obrazu? Czy obraz należy bardziej do przedstawienia, czy autora?
Ale kogo o to spytać? Gdzie leży autorstwo obrazu? Można powiedzieć, że wkroczyłem na to terytorium bez zahamowań, które powinna mi narzucić sama reprodukcja. Zastygła ikona nasączona została życiem, odsłaniając obszary potencjalnie nie zasiedlone, które mogą stać się nowym terytorium dla obrazu. Podobnie z tytułami prac. Przyroda została złączona na zawsze swoim odkrywcą. Otrzymuje od niego nazwę, a wraz z nią cechy osobnicze obserwatora.
Tylko, że to działa w dwie strony. Bo ty autorów i autorki tych fotografii uprzedmiotawiasz, „tematyzujesz”.
Stali się częścią obrazów. I mnie się wydaje, że to raczej wyróżnienie, hołd złożony odkrywcy. Chociaż prawdą jest, że bez tego nie mógłbym całkowicie bezkarnie ukraść ich prac.
Michał Szuszkiewicz - Absolwent pracowni Jarosława Modzelewskiego na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Zajmuje się malarstwem. W duecie z Dorotą Kozieradzką realizuje również projekty interdyscyplinarne na pograniczu języka malarskiego, fotografii, video i instalacji. Mieszka i pracuje w Warszawie. Wystawiał swoje prace na wystawach indywidualnych i zbiorowych w miejscach takich jak: CSW Zamek Ujazdowski, BWA Zielona Góra; Państwowa Galerii Sztuki w Sopocie, Królikarnia, BWA Wrocław, Spectra Art Space, Museum Junge Kunst, Frankfurt (Oder); Red Bull Hangart-7 Salsburg, Klaipeda Culture Comunication Center, Galeria Studio, Galeria Program, Salon Akademii, Galeria Wizytująca, Muzeum Akademii Pięknych im Iliji E. Riepina w Sankt Petersburg. Stypendysta Ministra Kultury I Dziedzictwa Narodowego, laureat Programu Stypendialnego „Młoda Polska”, finalista IX edycji konkursu im. Eugeniusza Gepperta, Rybie Oko VII, Saatchi Online Jego prace znajdują się w kolekcjach w kraju i zagranicą.
Michał Szuszkiewicz
Podsłuchiwałem Dziką Przyrodę
7- 24 lipca 2020
Wystawa jest dostępna po wcześniejszym umówieniu się telefonicznie +48 503-151-209
Galeria Program
Andersa 13 | Warszawa
Lokal przy Andersa 13 jest wykorzystywany na cele kulturalne dzięki wsparciu Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy.